کالچک: حزب عدالت و توسعه حتی دشمن جغرافیا و طبیعت کوردها است

علی کالچک، رئیس انجمن حفاظت از محصولات تاریخی و زیست محیطی وان، با بیان اینکه حزب عدالت و توسعه منشأ بسیاری از مشکلات جدی در طبیعت است، گفت که در کنار انکار هویت کوردی، دشمنی با طبیعت کوردها نیز وجود دارد.

بحران اکولوژی

دریاچه وان که سرچشمه حیات جغرافیای کوردستان است، به دلیل سیاست‌های عمدی حزب عدالت و توسعه متحمل خسارت زیادی شده است. صدها سد بر روی صدها رودخانه که به دریاچه وان می‌ریزند ساخته شد. همین امر باعث انقراض موجودات زنده در این منطقه شد. همزمان با تخریب فضای زندگی بسیاری از جانداران، آب جاری بر روی دریاچه وان نیز کاهش یافت.

دریاچه وان و اطراف آن به عنوان مرکز رانت به حزب عدالت و توسعه و حامیان آن تقدیم شد. ابتدا در حاشیه دریاچه وان بتن‌ریزی شد و ساختمان‌هایی در اطراف دریاچه ساخته شد. به همین دلیل، زیستگاه میلیون‌ها موجود زنده در اطراف دریاچه وان از بین رفت.

 قوانین اجرا نمی‌شوند

علی کالچک، رئیس انجمن حفاظت از محصولات تاریخی و زیست‌محیطی وان (Van Chev-Der) با بیان اینکه در منطقه نیز مانند تمام دنیا بحران آب وجود دارد، اظهار داشت، به ویژه در دریاچه وان، کمبود آب نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است. کالچک با اعلام اینکه اخیراً آسیب‌هایی که حزب عدالت و توسعه به طبیعت وارد کرده است، مشکلات جدی را ایجاد نموده، گفت: «مشکلات زیست محیطی در همه جای دنیا وجود دارد. در رابطه با وان نیز مقررات، قوانین و استانداردهایی در این زمینه وجود دارد، اما در منطقه ما این قوانین و استانداردها اجرا نمی‌شود و طبیعت در حال غارت شدن است.»

حزب عدالت و توسعه فضای زندگی جانداران را ویران می‌کند

کالچک در ادامه سخنان خود گفت: «ما به اندازه دریاچه وان مناطق مرطوب داریم، این مناطق مرطوب نیز به عنوان «باتلاق» نشان داده می‌شوند و با این فکر عمل می‌کنند که باتلاق‌ها باید خشک شوند. این مناطق ارزش‌های ما هستند و بسیار حاصلخیز و باارزش می‌باشند. در عین حال محل تولید مثل و زندگی میلیون‌ها موجود زنده هستند. این مناطق همچنین منبع تولید اکسیژن می‌باشند. اما این عرصه‌های زندگی به دلیل رانت و منافع نابود می‌شوند. حزب عدالت و توسعه هزاران جریب زمین مرطوب را در منطقه اطراف دریاچه وان تخلیه کرده، آن را به بتن تبدیل کرده و آن را برای رانت ارائه کرده است. طبق قانون پر کردن، زهکشی و آسیب رساندن به تالاب‌ها و ساختمان سازی جرم است، اما با وجود این، این مناطق در حال تخریب هستند».

ریختن زباله و پسماندها در دریاچه وان تاریکی زندگی است

کالچک با بیان اینکه با توجه به خسارات وارده نسل ماهی دریاچه وان در آستانه انقراض قرار گرفته است، گفت:« پسماندهای اطراف دریاچه وان به دریاچه وان سرازیر می‌شود که مشکل جدی ایجاد می‌کند. به همان اندازه که نفی هویت کوردی انجام می‌شود ، مشکلات اکولوژیکی در جغرافیای کوردها نیز رخ می‌دهد که دیده نمی‌شود. یک سیاست خصمانه در حال اجرا است. بنابراین، ما از مردم خود در اینجا می‌خواهیم که به محیط زیست و زندگی احترام بگذارند. ما نباید زندگی را تاریک کنیم.»